Veelgestelde vragen
Algemeen
U kunt contact met ons opnemen via relatiemanagement@evides.nl.
Waterbedrijven hebben de wettelijke taak om collectieve watervoorzieningen, collectieve leidingnetten en overige leidingwaterinstallaties te controleren. Evides is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het drinkwater tot aan de watermeter. Bij de watermeter is het punt van levering. Om te zorgen dat het drinkwater ook na de watermeter een betrouwbare kwaliteit behoudt, moet de collectieve drinkwaterinstallatie van uw bedrijf aan de geldende regelgeving te voldoen, zoals vastgelegd in de Drinkwaterwet.
Nee, de watermeter is eigendom van Evides Waterbedrijf. Er mogen daarom geen veranderingen aan de watermeter aangebracht worden door anderen dan medewerkers of opdrachtnemers van Evides. Zie ook de Evides algemene voorwaarden (artikel 4.2) voor meer informatie hierover. Wilt u een aansluiting aanpassen of verwijderen? Dan kunt u dit aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.
Een watermeter moet altijd bereikbaar zijn, omdat we de meter moeten kunnen aflezen, controleren op de werking en wanneer nodig vervangen. Zie ook de Evides algemene voorwaarden (artikel 4.2) voor meer informatie hierover.
Kookadvies
Als er een storing is geweest of er zijn werkzaamheden aan de leidingen uitgevoerd, kan het gebeuren dat het water niet meer aan onze eisen voldoet. We geven dan een kookadvies uit. Een kookadvies is ons advies om het kraanwater dat u voor consumptie gebruikt vooraf drie minuten te koken. Bij een kookadvies ontvangt u een oranje of rode kaart van ons in de brievenbus. Bij een afgesloten terrein geven we deze aan de portier. Op de kaart die u van ons ontvangt, staat de datum waarop u het water weer (zonder te koken) kunt gebruiken voor consumptie.
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Als u de mogelijkheid heeft om het water drie minuten te koken voordat u het drinkt, kan het wel. Wij adviseren bedrijven om tijdelijk over te gaan op verpakt drinkwater. Een waterkoker verwarmt het water niet lang genoeg om het te kunnen drinken tijdens een kookadvies.
Nee, als de koffiemachine aangesloten is op de waterleiding kunt u de koffiemachine tijdelijk niet gebruiken.
Als een waterdispenser direct op het waternet is aangesloten, kunt u deze tijdelijk niet gebruiken. Ons advies is om de waterdispensers tijdelijk los te koppelen van de drinkwaterleiding. Na het opheffen van het kookadvies moet u de waterleiding doorspoelen voordat u de waterdispensers weer aansluit. In de tussentijd adviseren wij om tijdelijk over te gaan op verpakt drinkwater. Heeft u waterdispensers met losse watercontainers? Dan kunt u die uiteraard wel gewoon gebruiken.
U kunt gewoon douchen. Zorg er wel voor dat u tijdens het douchen geen water binnenkrijgt en doorslikt. Als er geen water is, kan het zijn dat de nooddouches niet werken. Werkvergunningen worden hier mogelijk door beïnvloed.
Wij adviseren u om geen gebruik te maken van oogdouches die aangesloten zijn op het drinkwater. Voorverpakte oogspoelflessen zijn in dit geval aan te raden.
BoL-verklaring
Hier kunt u hier de verklaring downloaden.
Als we geen BoL-verklaring van u ontvangen, moeten we BoL berekenen over uw gehele verbruik. U betaalt daardoor meer dan u eigenlijk moet betalen. Het is daarom belangrijk om de BoL-verklaring in te vullen en op te sturen.
Zodra we de BoL-verklaring helemaal ingevuld en ondertekend terug hebben ontvangen, beoordelen we deze. In onze administratie zetten we dan het juiste aantal WOZ-objecten. Daarna informeren we u over uw situatie.
We proberen u binnen twee weken een antwoord te geven.
Als u te weinig BoL heeft betaald, dan laten we u dit weten via een brief of e-mail. De belasting die u betaalt, hangt af van uw waterverbruik of aanmelddatum bij Evides.
We beoordelen eerst uw bezwaar. Als blijkt dat u te veel BoL heeft betaald, dan wordt dit aangepast en uitbetaald op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Heeft u nog openstaande facturen? Dan trekken we eerst het bedrag af van de openstaande facturen. Heeft u daarna nog recht op een terugbetaling, dan betalen we dit uit op het bij ons bekende rekeningnummer. U kunt dit rekeningnummer controleren (en eventueel aanpassen) via Mijn Evides.
Noteer van alle watermeters die u op het betreffende adres heeft de meterstand van dit moment. U kunt dit op de BoL-verklaring achter elkaar opschrijven op de daarvoor bedoelde regel.
Nee, dat is helaas niet mogelijk. U kunt de BoL-verklaring naar grootzakelijk@evides.nl mailen.
WOZ
Bedrijven in de gemeente Rotterdam kunnen de WOZ-beschikking bij het digitale loket via https://dloket.rotterdam.nl/ bekijken. Bevindt uw bedrijf zich buiten de gemeente Rotterdam, dan kunt u de WOZ-beschikking inzien door in te loggen op www.mijnoverheid.nl.
Om ervoor te zorgen dat u achteraf niet bij hoeft te betalen, is het belangrijk dat u het juiste aantal WOZ-objecten doorgeeft. U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste informatie.
Het gaat om het aantal WOZ-objecten per locatie. Als u voor één adres een brief heeft ontvangen over het aantal WOZ-objecten, vult u op de BoL-verklaring alleen het aantal WOZ-objecten voor die specifieke locatie in.
Bent u huurder en heeft u geen WOZ-beschikking ontvangen van de gemeente voor dit adres? Neem dan contact op met de eigenaar/verhuurder zodat deze de gevraagde gegevens kan aanvullen.
Let op: u moet wel zelf de BoL-verklaring ondertekenen. Dat mag de eigenaar/verhuurder niet voor u doen. Deze kan u alleen de gegevens doorgeven over het aantal WOZ-objecten.
Nee, het gaat om het aantal WOZ-objecten dat op de watermeter is aangesloten.
Heeft u van ons een brief ontvangen waarin we beslist aangeven dat u te veel BoL heeft betaald? Dan kunt u wellicht bezwaar maken. Hier leest u hoe u bezwaar maakt.