Vastrecht
Naast de kosten voor het waterverbruik brengt Evides haar klanten ook vastrecht in rekening. Dit is onder andere voor het onderhoud van de waterleidingen en de administratie. Dit staat los van de hoeveelheid water die een klant verbruikt. Zo zorgen we ervoor dat er altijd schoon drinkwater bij u uit de kraan komt.
Heeft u een bericht ontvangen over de vastrechtaanpassing? Dan is onderstaande informatie interessant voor u.
Hoe wordt het vastrecht berekend?
U betaalt per verbruiksadres vastrecht aan Evides. Ook als er sprake is van een centrale watermeter (meerdere verbruiksadressen die aangesloten zijn op één meter) brengen we voor elk verbruiksadres vastrecht in rekening.
Hoe bepaalt Evides het aantal verbruiksadressen?
Het aantal verbruiksadressen stellen we vast op grond van de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Elke gemeente beheert deze en is ook aanspreekpunt hiervoor.
Waar kan ik inzien hoe mijn adres is geregistreerd in de BAG?
Via de bagviewer van het Kadaster kunt u de registratie per verbruiksadres inzien:
- Zoek het adres op via het zoekveld.
- Klik op de link van het adres.
- Klik op de kaart in het gemarkeerde vlak (pand). Links ziet u informatie over de bijbehorende adressen.
Waar kan ik terecht als de BAG-registratie niet klopt?
Als u onduidelijkheden of nog verdere vragen over een BAG-registratie heeft, verwijzen we u graag door naar uw eigen gemeente.
Uw gemeente kan u onder andere helpen:
- Als er sprake is van een officiële samenvoeging van verbruiksadressen, en dit nog niet verwerkt is in de BAG.
- Als een BAG-registratie niet correct verwerkt is in de BAG en u de officiële documenten daarvan heeft. U kunt dan denken aan een huisnummer dat is toegekend als BAG-adres, maar in werkelijkheid heeft u dit huisnummer niet in uw bezit.
- Als overige gegevens van u niet kloppen in de BAG. Zodra uw gegevens goed verwerkt zijn in de BAG, kunnen we het vastrechttarief aanpassen. Zolang de gemeente de wijziging niet doorvoert, kunnen we het tarief helaas nog niet aanpassen.
Veelgestelde vragen over de vastrechtaanpassing
Het kan zijn dat er sprake is van een centrale watermeter waar meerdere verbruiksadressen op aangesloten zijn. Dat betekent dat we maar één contractant hebben. U bent als contractant verantwoordelijk voor de drinkwaterkosten van de centrale watermeter. Adviseer uw buren om zo snel mogelijk een eigen watermeter aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. Zolang de aanvraag niet wordt gedaan, bent u verantwoordelijk voor de drinkwaterkosten. Zodra er een eigen watermeter is geplaatst voor uw buren, betaalt u alleen de kosten voor uw eigen verbruiksadres.
Evides heeft kortgeleden adressen onderzocht die in onze administratie mogelijk niet of fout gekoppeld zijn aan een watermeter. Dit blijkt bij u het geval te zijn. In het bericht dat u pas geleden heeft ontvangen, zijn de kosten voor de huidige situatie berekend.
U kunt uw termijnbedrag snel en gemakkelijk online aanpassen op Mijn Evides.
Let op: in de tijd tussen het doorgeven van uw meterstand en het ontvangen van uw jaarafrekening kunt u uw termijnbedrag niet aanpassen.
Als u een bericht van ons heeft ontvangen over een aanpassing, kan het voorkomen dat u het niet eens bent met deze aanpassing. In dat geval kunt u contact met ons opnemen.