Dit is wat klanten ons vragen over storingen en onderhoud
Wat te doen bij een storing
Voor storingen in uw binneninstallatie adviseren we u een installateur of uw woningbouwvereniging in te schakelen.
Kijk op waterstoring.nl of de storing bij ons bekend is. Mogelijk zijn we al aan de slag om u zo snel mogelijk weer voor water te voorzien. Via waterstoring.nl wordt u op de hoogte gehouden. Staat uw storing er niet bij? Geef deze dan direct door via 0900 0787, voor storingen 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Bijvoorbeeld werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt, een meterverwisseling of de hoofdkraan die dicht staat.
Uiteraard kunnen er ook andere oorzaken zijn, zoals een waterstoring. Kijk hiervoor op het actuele storingsoverzicht. Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0900 0787 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar).
Evides zorgt ervoor dat er koud drinkwater bij u thuis uit de kraan komt. Als er wel koud water, maar geen warm water uit de kraan komt, dan is er iets met uw cv-installatie aan de hand. Hier kunnen wij u helaas niet bij helpen. We adviseren u in dat geval contact op te nemen met een cv-installateur.
Komt er ook geen koud water uit de kraan?
Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Het kan zo zijn dat we met werkzaamheden bij u in de buurt bezig zijn. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals een waterstoring. Kijk voor het actuele overzicht van werkzaamheden en storingen op www.waterstoring.nl/evides. Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0900 0787 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar).
Geen / weinig water
Woont u in hoogbouw? Mogelijk is dan de hydrofoor uitgevallen. De hydrofoor is een apparaat dat ervoor zorgt dat het water ook bij de hoger gelegen verdiepingen komt. Is er na een storing geen drinkwater in uw flat of hoger gelegen appartement? Dan kunt u aan de beheerder vragen of die de hydrofoor wil resetten. Na het aan- en uitschakelen van de hydrofoor moet het probleem met de waterlevering op hoger gelegen verdiepingen verholpen zijn. Als waterbedrijf hebben wij geen toegang tot de hydrofoor.
Wanneer dit niet het geval is en uw waterdruk laag blijft, bel dan onze storingsdienst op 0900 0787 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).
Nog meer vragen over storingen en onderhoud
Sommige simkaarten van mobiele telefoons zijn hiervoor niet geschikt. U kunt dit controleren op de website van uw provider.
Wanneer u geen 0900-nummer kunt bellen, kunt u ons ook bereiken via: 088 884 51 23.
Let op: de belkosten voor het 088-nummer zijn hetzelfde als die voor het 0900-nummer. U betaalt voor beide nummers uw normale belkosten, ook wel bekend als ‘lokaal tarief’. Daarnaast betaalt u de kosten die uw provider in rekening brengt, bijvoorbeeld voor mobiel bellen.
Als de meter defect is, zorgen wij voor vervanging. Is dit defect echter het gevolg van onzorgvuldige behandeling of nalatigheid, dan zijn de vervangingskosten voor uw rekening. Bescherm uw watermeter daarom tegen tocht en vorst. De kosten van gebreken aan de binneninstallatie en de daaruit voortvloeiende reparaties zijn voor rekening van de eigenaar van de woning.
Door de toevoerleiding dicht te zetten en af te tappen, voorkomt u bevriezing van uw buitenkraan en daarmee lekkage. U kunt dit zelf doen in een paar eenvoudige stappen.
Wij willen u nu en in de toekomst betrouwbaar drinkwater leveren en voeren daarom het hele jaar door werkzaamheden uit aan het drinkwaterleidingnet.
Bij onderhoud en beheer aan de drinkwaterleiding, kan het nodig zijn de waterleiding tijdelijk open te breken. Hierbij bestaat altijd de kans dat er vuil (bijvoorbeeld grond) in de leiding komt. Om te kunnen garanderen dat u betrouwbaar drinkwater uit de kraan krijgt, spoelen wij de leiding door zo lang als dit nodig is.
Het proces gaat als volgt:
- Bij deze werkzaamheden aan het drinkwaterleidingnet, bijvoorbeeld het aansluiten van een nieuwe leiding of vervangen van een oude, is een verbreking van de drinkwaterlevering nodig.
- Als er sprake is geweest van een verbreking van het net, bestaat de kans dat er bijvoorbeeld grond in de leiding terecht is gekomen. Hierdoor kunnen bacteriën in het water terecht komen, die niet goed zijn voor uw gezondheid.
- Om u te garanderen dat u drinkwater ontvangt dat volledig voldoet aan alle gestelde eisen in de Drinkwaterwet, voert Evides controles uit op de kwaliteit van het water. Dit gebeurt voordat wij de drinkwaterleiding weer aansluiten. Er staat een monsterkastje in de straat en water spoelt weg via de leiding. Van dit water kunnen wij niet met zekerheid stellen dat de kwaliteit voldoet.
- Als uit onderzoek blijkt dat de genomen watermonsters goed zijn, verwijderen wij de kast. Dit onderzoek vraagt enkele dagen tijd.
- Zodra wij met zekerheid kunnen stellen dat wij betrouwbaar water aan u kunnen leveren, sluiten wij de leiding weer aan.
Helaas is er geen andere methode om dit te doen. Vanzelfsprekend proberen wij de hoeveelheid water die wegspoelt te beperken.
Medewerkers van Evides die werkzaamheden aan uw huisaansluiting of watermeter uitvoeren, of medewerkers die langskomen voor een openstaande rekening kunnen zich altijd legitimeren met hun bedrijfspas. Ook zijn onze medewerkers duidelijk herkenbaar aan hun Evideskleding.
Ook personeel van aannemers met wie Evides samenwerkt, bijvoorbeeld voor het vervangen van uw watermeter, moeten zich kunnen legitimeren. U kunt altijd vragen om deze legitimatie. In Goeree-Overflakkee, Zeeland en de Brabantse Wal werkt DNWG in opdracht van Evides. Ook deze medewerkers kunnen zich altijd legitimeren met een bedrijfspas en zijn herkenbaar aan hun DNWG-kleding.
Geef tot slot nooit persoonlijke gegevens door aan iemand die zich voordoet als een Evides medewerker. Bij twijfel kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.