Incassoprocedure
Bent u een keer te laat met betalen? Dat kan natuurlijk gebeuren. We sturen u dan een herinnering. Betaalt u vervolgens op tijd? Dan is er niks aan de hand. Om ervoor te zorgen dat er geen extra kosten bijkomen, is het belangrijk dat u op tijd aangeeft dat het betalen niet lukt.
Wist u dat 98% van de mensen met een betalingsachterstand een oplossing vindt door hulp te vragen. We helpen onze klanten hier graag bij. We helpen u overzicht te krijgen en zoeken samen met u naar een duurzame oplossing. Het is maar net wat u nodig hebt.
Hulp bij betalen
Elke klant en elke situatie is anders. Dat vraagt ook om andere hulp. De een heeft genoeg aan een betalingsregeling, terwijl de ander meer overzicht wil hebben of juist alleen advies. We hebben een aantal mogelijkheden voor u op een rijtje gezet. Welke hulp heeft u nodig bij het betalen en wat past bij uw situatie? Dat is het belangrijkst.
Ons incassoproces heeft een aantal stappen:
Als u de factuur niet binnen de betaaltermijn betaalt, ontvangt u een herinnering. Als u deze meteen betaalt dan is er niets aan de hand en brengen we geen extra kosten in rekening.
Als u de herinnering niet binnen de betaaltermijn betaalt, ontvangt u een eerste aanmaning. De extra kosten hiervan zijn € 10,.
Als u de eerste aanmaning niet binnen de betaaltermijn betaalt, starten we het na-incasso proces. Ook ontvangt u een tweede aanmaning met daarin een vooraankondiging van een persoonlijk bezoek.
Als u na de tweede aanmaning uw factuur nog niet binnen de betaaltermijn betaalt, komt onze buitendienstmedewerker spontaan of op afspraak bij u op bezoek. Deze medewerker gaat met u in gesprek om met u tot een oplossing te komen en hulp te bieden bij uw geldzaken.
We hebben afspraken met gemeentes en GGD's in ons werkgebied. We geven bij hen aan dat we wellicht het water moeten afsluiten. Als de gemeente of GGD vindt dat het afsluiten van uw wateraansluiting niet wenselijk is, geven we uitstel. In deze periode heeft de gemeente of de GGD de tijd om de schuld te regelen.
We bezoeken u nogmaals om ervoor te zorgen dat we u niet hoeven af te sluiten. We willen samen met u op zoek naar een oplossing. De kosten voor het afsluiten (inclusief heraansluiten) bedragen € 205,-. Soms moeten wij een woning of pand binnentreden om te kunnen afsluiten. In dat geval zullen we de schuld zonder af te sluiten overdragen aan de deurwaarder.
Als we na het afsluitbezoek nog geen betaling van u ontvangen, dan moeten we uw schuld overdragen aan de deurwaarder. Dit heeft mogelijk beslaglegging tot gevolg. De gerechtelijke kosten bij de deurwaarder lopen al snel op tot minimaal € 300,-. Door zo snel mogelijk te betalen, zorgt u ervoor dat de kosten niet nog hoger worden. Lukt het niet om te betalen, neem dan contact met ons op zodat we u verder kunnen helpen. We verbinden u door met een specialist schuldhulp of plannen een terugbelafspraak met u in.
Als de deurwaarder ook geen betaling van u ontvangt, komt de deurwaarder bij u op bezoek om te voorkomen dat het water afgesloten wordt na een besluit van de rechter. In dat geval wordt de hulp van de politie ingeroepen. De kosten lopen hierdoor fors op.
Kies voor automatische incasso
Met automatische incasso schrijven we het bedrag automatisch af en bent u altijd op tijd met betalen. Wij schrijven 12 keer per jaar af. U hoeft alleen te zorgen dat er voldoende saldo op uw rekening staat.
Aanmeldformulier schuldhulpverlening voor hulp vanuit de gemeente
Als het niet lukt om uw facturen te betalen, ondanks de hulp die we bieden, kunt u ons ook vragen om contact op te nemen met uw gemeente. Met het formulier geeft u ons de nodige goedkeuring om uw gegevens (contactgegevens, klantnummer en de hoogte van uw betalingsachterstand) met de gemeente te delen.
Vroegsignalering
Wij vinden het belangrijk dat klanten die in financiële problemen komen op tijd hulp krijgen. Lagere schulden zijn makkelijker op te lossen en richten minder schade aan op het gebied van relaties, werk of gezondheid. Daarom hebben wij afspraken gemaakt om signalen over betaalachterstanden op tijd aan de gemeente door te geven. Dit noemen wij vroegsignalering.
Contact opnemen
We helpen u graag via:
Mijn Evides
Zelf snel online regelen.
Gemakkelijk zelf uw gegevens bekijken of wijzigen.
Bellen
Geen extra belkosten.
U kunt ons bereiken op werkdagen van 08:00 tot 17:00 uur.
Postbus
Onze adressen.
Bekijk hieronder onze verschillende adressen.
Bellen vanuit buitenland / from abroad?
Veelgestelde vragen
Evides werkt samen met twee incassopartners: Flanderijn en Syncasso.
Als klanten een betalingsachterstand bij ons hebben, dan proberen we altijd naar een oplossing te zoeken. Lukt dat niet, dan neemt Flanderijn na de tweede aanmaning contact op met klanten met een betalingsachterstand. Ook zij proberen samen met de klant afspraken te maken. Lukt dat nog steeds niet, dan neemt Syncasso het over en betrekken ze een rechter bij het proces. De kosten kunnen dan snel oplopen tot minimaal € 300,-.
Voor een vrijblijvend gesprek met een specialist betaalproblemen kunt u contact met ons opnemen. We werken hiervoor samen met wijkteams. In zo’n gesprek kijken we samen met u wat een goede en blijvende oplossing voor uw situatie is.
Het kan zijn dat u door een Evides medewerker met een 06 nummer gebeld bent. Als u het niet vertrouwt, kunt u contact opnemen met onze klantenservice om het telefoonnummer te controleren.
Dat kan kloppen. Heeft u na onze tweede aanmaning of het persoonlijk contact met Evides nog niet betaald of een betaalafspraak gemaakt? Dan dragen wij uw betalingsachterstand over aan incassobureau Flanderijn. Zij nemen vervolgens contact op om samen met u een passende oplossing voor de betalingsachterstand te vinden. Lees meer over onze incassoprocedure.
Als u het niet vertrouwt, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te controleren.
Dat kan kloppen. Heeft u nog niet betaald of een betaalafspraak gemaakt met incassobureau Flanderijn dan dragen wij uw betalingsachterstand over aan deurwaarder Syncasso. De kosten bij de deurwaarder stijgen al snel tot minimaal € 300,-. Door zo snel mogelijk te betalen of een regeling af te spreken zorgt u ervoor dat de kosten niet nog hoger worden. Lees meer over onze incassoprocedure.
Als u het niet vertrouwt, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te controleren.
Dat kan kloppen. De tweede aanmaning kunt u zelf via internetbankieren overmaken of door de QR-code in de brief te scannen. Deze code leidt u naar de betaalomgeving waar u het bedrag veilig kunt betalen.
Webcare
Contact kan ook via:
Heeft u een korte vraag? Stuur ons een appje!
Op dit moment is het helaas niet mogelijk om via WhatsApp contact op te nemen.