De soep is niet te eten in Maassluis: lange perioden met slechte waterkwaliteit
De gemeente Maassluis was een van de weinige gemeenten waar het drinkwaterbedrijf begon als particulier bedrijf, in plaats van gemeentelijk. Helaas was het ook een van de weinige gemeenten waar de kwaliteit van het drinkwater lange tijd niet goed genoeg was.
In 1920 gaf de burgemeester van Maassluis zelfs een officiële waarschuwing voor het drinken van te veel water in de stad: het zou een groot gevaar voor de volksgezondheid zijn.
Op 1 april 1922 nam de gemeente het particuliere bedrijf, Maassluische Waterleiding-Maatschappij, over voor 100.000 gulden. Het bedrijf bestond toen al 30 jaar. Het zou nog lang duren tot de kwaliteit van het drinkwater goed genoeg was. In 1934 werd er nog een artikel in De Telegraaf geplaatst over de matige drinkwaterkwaliteit in Maassluis. Het zou te zout zijn en daardoor totaal ongeschikt zijn om te fungeren als drinkwater. De Telegraaf schreef het volgende: “Wij vernemen dat zelfs de soep totaal oneetbaar was.”

Het leidde ertoe dat inwoners van Maassluis water begonnen te kopen uit andere gemeenten en dat inwoners met een eigen regenwaterput hun water begonnen te verkopen aan mede-inwoners van de gemeente voor hoge bedragen. In 1935 koos de gemeente ervoor om te investeren in een waterboot om extra water aan te voeren. Deze boot, “De Maeslandsluys,” is te zien op de eerste foto. Het bleek echter nog niet genoeg te zijn en al het water moest voortaan uit andere gemeenten komen. Onderhandelingen met de gemeente Rotterdam werden gestart om gebruik te mogen maken van hun drinkwater. Pas in 1961 leidde dit tot een overeenkomst. Met het drinkwater uit Rotterdam was de bijna 80-jarige periode van slecht drinkwater in Maassluis voorbij.
Op de tweede foto is te zien hoe de gemeente Maassluis een jaar na de overname van 1922 probeerde het waternetwerk te verbeteren.

Nu en straks
Evides levert vandaag de dag nog steeds water per boot aan de scheepvaart in het Rotterdamse havengebied. We varen daarvoor op werkdagen via een vast schema door de havens. Twee van onze boten zijn uitgerust met MAN marine Stage V motoren. Daarmee voldoen we aan de hoogste emissie-eisen in de haven. Daar zijn we trots op!
En om te voorkomen dat onze klanten in 2020 tijdens de vervanging van een transportleiding in Botlek zonder water kwamen te zitten, hebben we de waterboot ingezet om het distributienet vanaf het water met de waterboot te vullen met drinkwater. De afnemers bleven zo drinkwater behouden tijdens de werkzaamheden.
Ook interessant voor u

Zoutwaterinvasie 1963 leidt tot nieuwe spaarbekkens in Biesbosch

De zoutwaterramp: hoe kon het gebeuren?

Zout Drinkwater: 23 januari 1963
Nog meer verhalen lezen? Ga dan naar het overzicht.
Bekijk het overzicht